Recept på tårtbotten och frosting

I mitt förra inlägg så lovade jag att ni skullefå recept på min tårtbotten och på frostingen som jag använt för att spackla tårtan med :) Här kommer de!
 
5 ägg 
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2-3 tsk bakpulver
 
Vispa ägg och socker poröst (alltså till de är väldigt ljust och fluffigt)
blanda alla de andra ingridienserna i en skål och rör ner dem i äggblandningen.
Gräddas längst ner i ugnen på 175 grader i 45-50 min (kolla med en sticka).
 
 
Denna är den tårtbotten som jag tycker är allra bäst, den blir jätte hög och fin :) 
När man gör en regnbågstårta så använde jag denna och delade upp den i lika dela i så många färger som jag ville ha, sedan färgade jag dem. Sedan gräddade jag varje botten i 10-12 minuter. Det är därför det tar så lång tid, men om du har flera formar så går det ju fortare såklart :)
Vill även understryka att jag inte använder varmluftsugn när jag gör mina tårtor (är nog för att jag är van att baka utan) men om man vill använda de så ska man tänka på att gräddningstiden kan bli kortare :)
 
 
 
Ultimate chocolate frosting
 
9 dl Florsocker
2.5 dl kakao
180g Mjukt smör
1.25 dl mjölk
3 tsk Vaniljsocker
 
Jag tyckte dock att den blev lite för hård att spackla med så jag hällde i en del mjölk till, då blev den perfekt :)
Denna sats ska räcka till ca 20 cupkakes eller en 24cm tårta.
 
 
Lycka till med era tårtor nu!
 
Kram
1 clara:

skriven

Vilket bra recept!<3

2 Emilie:

skriven

Hej Ulrika!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

3 Linda:

skriven

Hej!
Jag vet inte vart det gick fel men jag har följ dina anvisningar och alla mina bottnar blev knappt 1 cm tjock efter 10 min på 175 grader, och jag blev tvungen att göra 3 satser av denna :-( Nu känns bottnarna sega och tunna inte alls någon härlig regnbågstårta! Vart kan det ha gått snett?

Svar: Hej Linda, jag borde ha skrivit att man behöver göra minst 2 satser om man ska ha en normalstor tårta, är ledsen för de. Hur stor tårta skulle du göra? Hoppas att det löste sig för dig!
Ulrika Foghelin

Kommentera här: