Mousseprovning!


 
I kväll har jag gjort en massa mousse för att testa vilka som är goda och vilka som passar bra ihop :)
De jag gjorde i kväll va
 
 
Päronmousse
 

Har verkligen letat päronessense över hela allt men hittar det inte, men fick höra att man kunde använda koncentrerad päronsaft eller päronkonjak i stället, så det fick bli saft :)
Den blev inte riktigt som jag tänkt mig denna gång, blev lite för lite smak så ska testa igen! Eftersom jag skulle göra så många mousser ikväll och att dom flesta va samma färg så gjorde jag denna grön för att skilja dom åt, och jaa den ser inte så jätte abpitlig ut de kan jag erkänna haha :)
 
 
jag mosade päronen så det blev bitar av de, men tror att jag ska ta å mixa nästa gång så de både ser bättre ut och sen vill jag inte ha små bitar heller.
 
 
Apelsinmousse
 
Denna blev riktigt bra faktiskt, som alla vet så funkar apelsin och choklad riktigt bra ihop så denna blir det på någon tårta i framtiden :)
Denna var också vit från början som färgade den mörkgul.
 
 
Bananmousse
 
Det roliga med denna mousse var att jag har gjort den i många år men  har aldrig vetat att det varit bananmousse haha, men denna tycker jag mycket om, brukar hälla i lite oboy också så det blir chokladbanan :)
 
Det som kan vara lite svårt med denna är att bananerna blir bruna, även i mousse form tyvärr. Läste att man skulle hälla i lite citron strax efter man har mosat bananerna för att förhindra detta, men även fast jag gjorde de och färgade den gul så syndes de bruna igenom, lite tråkigt dock, men kanske går bättre nästa gång :P
 
Ananasmousse
 
Denna blev också riktigt god enligt mina provsmakare i kväll, funkade bra med choklad (men vad gör inte de) :P
 
Den fick en fin gul färg av sig själv så behövde inte färga denna :)
 
 
Nutellamousse
 
Dena va tyvärr en stor besvikelse i mina ögon, är en nutella älskare så tänkte inget kan väl gå fel med denna, men ska vara ärlig och säga att den inte blev god :/ vet inte om det var philadelphian som förstörde denna, ska testa att skippa den nästa gång och se om det blir bättre:)
 
 
 
 
Chokladfrosting
 
Gjorde en frosting så jag skulle ha choklad att testa till dom andra mousserna, för choklad klarar man sig inte utan :)
 
 
Den blev super god och var mjuk och bra, denna ska jag spackla nästa tårta med :)
 
Jag hade ju tänkt baka semlor i dag på semlansdag men när jag fick en semla på jobbet i dag så fick det räcka och jag gjorde detta i stället:)
 
Vi hörs snart igen!
 
1 Tina:

skriven

Päronessens finns att beställa på
http://tartshopeniullared.com/livsmedel/
och
http://www.strosselannat.se/essencer/essencer-se/paron.html
Har gjort beskvier med denna, hur gott som helst

Svar: Å tack för tipset! Då ska jag beställa hem de:)
Ulrika Foghelin

2 Jen:

skriven

Hur gör du din choklad frosting, såg väldigt god ut och tänkte ha det på en tårta snart fram över, dock aldrig gjort frosting förut :P

Svar: hej :) jag kommer lägga ut receptet på frostingen snart så håll koll :)
Ulrika Foghelin

Kommentera här: